donderdag 6 juli 2017

Van Systeem naar Systeem - 2.2

Geen brief, geen oproep!

We moeten wachten tot na het weekend. Wij denken dat we dinsdag de brief van de chirurg binnen krijgen.
Helaas, noch op maandag noch op dinsdag komt de brief met de oproep van het andere ziekenhuis. Na alles wat we tot nu toe al hebben meegemaakt ben ik er niet gerust op of deze brief nog komt. Dus ik besluit te bellen met het betreffende ziekenhuis.





Hoe kom ik in contact met de juiste afdeling?

Het blijkt al gauw dat het best lastig is om uit te vinden met wie of welk telefoonnummer ik moet bellen, want veel in's en out's weet ik niet. Naar wie of welke afdeling de verwijzing precies gestuurd is, is mij niet bekend. Uiteindelijk kom ik na wat vlooi- en pluiswerk toch uit op een afdeling waar iemand iets wil uitzoeken voor mij. Tegen de mevrouw die ik aan de telefoon heb zeg ik: "Mijn zoon zou maandag of dinsdag een brief met een oproep krijgen. Hij zou een afspraak aan het einde van deze week moeten hebben met de chirurg die de bioptie gaat uitvoeren. Die brief heeft hij 'nog' niet gehad en het is nu woensdag". Gezien de situatie dringt de tijd, en er is inmiddels al veel tijd verloren gegaan.

Niet goed verwerkt door Hét Systeem

Zij zoekt in hun systeem en kan daar niets vinden. Er staat helemaal niets. 
Nee hé? Niet te geloven! Wat nu? Ik noem een naam van een chirurg die ik tijdens een gesprek opgevangen heb, dat geeft in ieder geval wat houvast.

De mevrouw aan de andere kant van de lijn zoekt wat verder en vindt nu wel een paar gegevens, maar die zijn niet volledig.
Daardoor zegt ze: "Dat is gek, wacht even, ik kijk ook nog even in een ander systeem, want ik zie wel ìets namelijk."
In het andere systeem staat inderdaad iets meer, en zij zoekt daarop nog wat verder.
"Oh", zegt ze, "hier zie ik inderdaad de verwijzing! Die is vorige week vrijdag bij ons binnengekomen. Maar ik zie ook dat er iets is misgegaan met de verwerking ervan in ons systeem!" 
Dus ik zeg: "Hoe kan dat nou? En wat was er gebeurd als ik nu nìet zelf gebeld had?"
Tja, dat weet ze niet, maar soms gaat het nu eenmaal wel eens mis, maar gelukkig komt dat niet vaak voor.
Uhm, ja dat zou ik misschien ook wel hebben gezegd als ik daar werkte, want het aloude gezegde 'Wiens brood men eet, diens woord men spreekt', gaat ook tegenwoordig nog steeds op. 
Uitgerekend nu, terwijl er haast is met alles, hebben we deze keer hìer weer vertraging. (Dit is voor mij overigens een bevestiging dat ik nergens meer (blindelings) op kan vertrouwen). 
"De afspraak kan nu sowieso niet meer ingepland worden voor deze week", zegt ze. 
Zij wil ons helpen en zal alles doorgeven aan de juiste persoon en afdeling, ook al is dit niet haar taak of werk. Dit doet ze, zodat alles toch nog zo spoedig mogelijk in gang gezet kan worden, want dat is wel belangrijk.

Voor nu kunnen wij niets anders doen dan (opnieuw) wachten op de oproep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten